måndag, oktober 24, 2011

Dagbok: Måndag 24 oktober

Två månader kvar till julafton, jag kan inte vänta så länge.
Vårt kranvatten försvann igår kväll, det tvärdog. Återkom inatt vid tretiden. Nu på morgonen är trycket svagt i ledningen, det går knappt att duscha.
Uppmaning har gått ut att vattnet inte får drickas utan kokning. Jag som gjorde det innan jag hörde uppmaningen.
Ser återigen den äldre mannen i Ormsta, han stretchar mot en lyktstolpe.
På jobbet: morgonkaffe och småsnack. Vi pratar flyttbestyr.
Senare på förmiddagen den vanliga måndagspromenaden till Arninge C. Ny fika på konditoriet. Förra måndagen fanns bullar från dagen innan för fem kronor styck. Sådana finns inte idag. Hantverkare sitter med fyllda lunchtallrikar strax efter tio, idag är det korv Stroganoff och kycklingfilé som dominerar.
Efter lunch (hade med mig egen), en utflykt till den konstgjorda sjön i Frösunda.
Vad är det som är så märkligt med den? Det är att den är konstgjord. Den ser dock ut som en naturlig sjö. Fiske är förbjudet.
Varför har den anlagts? Kanske för fisket men vi får inget veta. På andra sidan betar kor, de tuggar fridfullt i den vackra höstsolens sken.
Hemma igen hör jag att det fortfarande avråds från att dricka okokt vatten. Prover har tagits men svaren dröjer ännu några dagar. Jag är orolig för eventuella bakterier i vattnet, just nu känns dock allting bra i magen.
Anledningen till vattenstoppet var att ett rör brast.
Hur kan ett kraftigt rör brista utan vidare?
19.06 är temperaturen 3,62 grader. Vi går mot kyligare tider. Mörkret tuggar i sig dagen, rapar vällustigt och lägger sig sen för att vila.
Dagen mumlar djupt där inifrån: Jag kommer tillbaka, vilket den också gör imorgon bitti.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida