tisdag, oktober 25, 2011

Dagbok: Tisdag 25 oktober

Trycket är tillbaka i vattenledningen, dock finns det fortfarande risk för bakteriespridning. Uppmaningen om kokning av vattnet gäller tills vidare.
Nollgradigt klockan 06.00.
Det är två månader kvar till juldagen men då är ju allting slut. Vi är tvärtemot många andra nationer, för de börjar sina festligheter just den 25:e december.
Ett härligt dis ligger över landskapet, knallgula löv skymtar genom dimman.
Jag kör förbi Ensta Krog, mitt gamla barndomshem. I flygeln högst upp med utsikt mot vägen, bodde Gerda Johansson. Hon levde sitt liv i ett enda rum. Vem minns henne nu? Bara jag gör det men jag kommer inte ihåg hennes utseende.
På förmiddagen en promenad till Hägerneholm, det gamla stuteriet är nu rivet. Jag försöker ta en gruppbild men gruppen är tveksam, den vill inte formera sig enligt gängse riktlinjer.
Efter lunch bär det av söderut på E4:an. Tät trafik från Haga Norra och ut på Essingeleden. Jag minns buss 515 som gick från Norra Bantorget till Sundbyberg. Den åkte man med ibland på väg till Ingenjörregementet i Frösundavik. Hem var det enklare att ta buss 509 som utgick från Brommaplan och hade slutstation vid Djursholms torg. Jag klev alltid av vid Djursholms-Ösby och fortsatte sedan med Roslagsbanan till Galoppfältet.
Trafiken glesas ut vid Skärholmen.
Mellan Södertälje och Nyköping är det lika tråkigt som vanligt.
Jag äter isterband vid Stavsjö Krog, frågar särskilt om korven är syrlig och får svaret "ja". Det är fel. Det är inte alls som att sätta tänderna i de goda isterbanden från Lammhult .
Vid förra besöket här köpte jag en CD med radioinspelningar från 1939, den lyssnade jag på under resan hem.
Det mörknar alltmer. I Norrköping är det helt mörkt.
Söderköping, Ringarum.
I Valdemarsvik är Storgatan avstängd, vi får vända och ta den andra infarten. Senare på kvällen sätts marknadsstånden upp.
Jag dricker ett glas vatten. Här behöver man inte koka det först.
Så är denna dag slut. I morgon sätts en ny i spinn. Vi har underbara dagar framför oss.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida